امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | برابر با: الجمعة 18 شوال 1445 | 2024-04-26
کد آموزش: 1911 |
تاریخ انتشار : ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸ | آموزش از:
1264 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

تصاحب توپ در حمایت و پوشش مجددِ فوتبال دفاعی مدافعان می توانند با انجام تکل، یعنی راندن توپ از بازیکن، یا قطع پاس، توپ را تصاحب کنند. مسابقات بین المللی فوتبال نشان می دهد که مدافعان اغلب با قطع کردن پاس ها، و کمتر با تکل زدن، صاحب توپ می شوند. قطع کردن پاس ها […]

تصاحب توپ در حمایت و پوشش مجددِ فوتبال دفاعی

مدافعان می توانند با انجام تکل، یعنی راندن توپ از بازیکن، یا قطع پاس، توپ را تصاحب کنند. مسابقات بین المللی فوتبال نشان می دهد که مدافعان اغلب با قطع کردن پاس ها، و کمتر با تکل زدن، صاحب توپ می شوند. قطع کردن پاس ها مؤثر ترین را گرفتن توپ است.
از یک طرف تصاحب کننده توپ در جلو حریف حرکت می کند، به نحوی که گویا قرار است به وی پاس داده شود و از طرفی دیگر به جلو حرکت می کند و به این طریق هم تیمی هایش را قادر به دفاع سریعتر می کند.

مدافع باید همیشه از انتخاب بعدی پاس حریف آگاه باشد. سرعت یک بازیکن، تا میزان زیادی از طریق توانایی وی در درک شیوه هایی که بازی می تواند از طریق آن توسعه یابد، مشخص می شود.

مدافعی که اقدام به تکل می کند، می تواند اساس موفقیت را بنا نهد. مدافع با ارزیابی این که چگونه از حریف انتظار می رود توپ را دریافت کند یا به حرکت در آوَرَد، می تواند به محض این که حریف توپ را لمس می کند، در موقعیت تکل قرار گیرد. هنگاهی که بازیکن دریافت کننده توپ آن را کنترل می کند، مدافع می تواند با یک تکل به او حمله کند، و به این طریق حریف را به حرکت دادن توپ اغوا نماید، به طوری که توپ از او دور شود یا حریف مورد تکل قرار گیرد.

مانند تمام تلاش هایی که برای ربودن توپ می شود، مدافع باید در حالت ایستاده باشدو مدافعی که با شیرجه رفتن به طرف توپ اقدام به تکل می کند، اگر تلاش وی موفق نباشد، اغلب فضایی خالی برای حریف باقی می گذارد.
مدافع روی زمین، نه مهاجم را می تواند پوشش دهد و نه منطقه را.

تکلِ سُر خوردنی همیشه خطرناک است، و اگر ناموفق باشد ممکن است برای مدافع گران تمام شود.

مثلا جس هوگ، در جام جهانی ۱۹۹۸ و در مقابل فرانسه، به مهاجمی که داشت با ضربه زدن به توپ از کنار پاهای سرخورده وی می گذشت، برخورد کرد و یک پنالتی داد. با این حال تکلِ سرخوردنی، وقتی حریف در صدد فرار باشد، در کناره های زمین مورد استفاده قرار می گیرد.

تصاحب توپ در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی|پوشش و یارگیری|شیراز معالی آباد|باشگاه فوتبال المپیک
تکلِ سُرخوردنی، بسیار خطرناک است؛ اما در این مورد، (( نِمِک )) در دور کردن توپ از « توماس هسلر » موفق عمل میکند.

 

تعیین جهت در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی

مدافع می تواند طوری جایگیری کند که بازیکن صاحب توپ را مجبور به حرکت در مسیری خاص نماید.

وقتی مدافع با بازیکن صاحب توپ مواجه می شود، بازیکن صاحب توپ می تواند به کنار و به عقب حرکت کند. مدافعی که در یک طرف جایگیری می کند و کمی می چرخد، کم و بیش حریف را « مجبور می کند » در مسیری که طرز ایستادن مدافع در مقابل وی قرار داده است، حرکت کند. در آینده ای نزدیک در مقالات آموزشی بعدی این حرکت دفاعی را به طور مفصل توضیح خواهم داد.

تمرین ها و مهارت ها در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی

هنگام مربیگری یارگیری، مهم است که مسیر هجومی مشخصی را تعیین کنید تا مدافع قادر به جایگیری صحیح نمایید. به علاوه،
اعلب مفید است که چندین دروازه کوچک داشته باشید، به طوری که بازیکن یارگیر برای عقب نشینی، دروازه ای به منظور حفاظت از آن را داشته باشد. بسیاری از تمرین های مربوط به حمایت و برگشت که در آینده خواهم گفت، شامل وظایف یارگیری نیز می باشد، و می تواند بدون تغییر عمده ای در تمرین های یارگیری نیز استفاده گردند.

برای مثال، تمرین مهارت پاس های کوتاه ( در مقالات بعدی )، برای تمرین یارگیری مناسب است. در مقالات بعدی، تمرین های بیشتری خواهم آورد. در حال حاضر دو تمرین اول که در پایان همین مقاله برای شما عزیزان تقدیم میکنم، برای گرم کردن بسیار مفید هستند.

پوشش مدافعان در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی|حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی|شیراز معالی آباد|باشگاه فوتبال المپیک
تیم هایی که مدافعان آنها برای پوشش دادن بازیکن شوتزن تیم حریف سرعت لازم را ندارند، معمولا در این نواحی مجازات می شوند. این نقیصه که « اولیور بیرهوف » گل طلایی را به ثمر رسانید، به قمیت از دست دادن طلای تیم ملی جمهوری چک در مسابقه آلمان در سال ۱۹۹۶ تمام شد.

 

تمرین دریبل زدن در قالب گرم کردن در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی

تعداد بازیکنان ؛ دو نفر

شرح کامل تمرین

بازیکن شماره ۱ با اندکی حرکت مارپیچی، به آرامی از خط وسط به طرف خط دروازه دریبل می زند. بازیکن شماره ۲ به عقب حرکت می کند و سعی دارد فاصله اش را با بازیکن شماره ۱ حفظ کند. هنگامی که به خط دروازه می رسندف جاهای خود را عوض می کنند.
همچنین، می توانند سرعت حرکت خود را نیز تغییر دهند. ( شکل زیر را به دقت نگاه کنید ).

دریبل زدن در قالب گرم کردن|حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی|شیراز معالی آباد|باشگاه فوتبال المپیک
دریبل زدن در قالب گرم کردن

تمرین ربودن توپ ( توپ دزدی ) در حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی

زمین بازی ؛ منطقه پنالتی

بازیکنان ؛ هشت نفر »» چهار در مقابل چهار

شرح کامل تمرین

هر کدام از بازیکنان تیم سفید، یک توپ دارند. هر یک از بازیکنان تیم سفید توسط یک بازیکن تیم سیاه یارگیری می شود، به طوری که تلاش می کنند توپ را از آنها بگیرند ( به شکل زیر خوب نگاه کنید ).
اگر بازیکن سیاه موفق به این کار شود، توپ را با دریبل به سرعت به پشت خطوط کناری زمین می برد و توپ را آن جا می گذارد.
سپس دوباره به زمین بر می گردد.  در این حین، بازیکن تیم سفید که صاحب توپ است، با آن بازیکنی که توپش را از دست داده جفت می شود ( دو نفری بازی می کنند ).

بازیکن سیاه به زمین بر می گردد، به یکی از هم تیمی های خود می پیوندد، و هر دو در مقابل جفت سفید بازی می کنند.
سایر بازیکنان تک به تک به کار خود ادامه می دهند، تا این که بازیکن سیاه دیگری، یک توپ دیگر را به بیرون ببرد. اگر هر دو جفت بازیکن توپ شان را از دست بدهند، هر دو بازیکن سیاه باید توپ را پشت خطوط کناری ببرند.

بار دیگر که تیم سیاه توپ را صاحب شود، در طول مرحله انتقال، یک موقعیت سه به دو ایجاد می شود. هنگامی که بازیکنان تیم سیاه، آخرین توپ را نیز بگیرند، آنها دوباره با ۴ توپ شروع خواهند کرد. تیمی که بیشتر مالک توپ باشد، برنده است.

ربودن توپ ( توپ دزدی )|حمایت و پوشش مجدد در فوتبال دفاعی|شیراز معالی آباد|باشگاه فوتبال المپیک
تمرین ربودن توپ ( توپ دزدی ) در حمایت و پوشش مجدد فوتبال دفاعی

 


راهنمای شکل ها در تمامی تصاویر تمرینات

راهنمای شکل ها|پوشش و یارگیری|فارس شیراز|باشگاه فوتبال المپیک

 


فرهنگ لغت انگلیسی کلمات مهم این مقاله

کلماتی که در متن مقاله با رنگ آبی نوشته شده، در اینجا اصطلاحات انگلیسی آنها نیز قید شده است.

۱_ Jes Hogh = جس هوگ                               ۲_ Nemec = نِمِک                             ۳_ ِ Thomas Hassler = توماس هسلر

۴_ Oliver Bierhoff = اولیور بیرهوف                 ۵_ Win = برنده شدن، بُردن                ۶_ Exercise = تمرین، ورزش کردن

۷_ Court = زمین بازی                                     ۸_ Dribble = دریبل کردن                    ۹_ Skill = مهارت


پیشنهاد خواندنی

به شما پیشنهاد میکنم که حتما مقاله پیش نیاز این مقاله یعنی پوشش و یارگیری در فوتبال دفاعی را حتما بخوانید…


پوشش منطقه ای، پوشش نفر به نفر، مسیر عقب نشینی، یارگیری مناسب مدافع، ربودن توپ توسط مدافع، تکل زدن به موقع مدافع، فرشاد نوروزی مدرس فوتبال، فرشاد نوروزی مربی فوتبال، حمایت و پوشش مجدد، حمایت و پوشش مجدد در فوتبال

منبع آموزش سایت ( ) است و باشگاه فوتبال المپیک پس از بررسی و تأیید محتوای آموزشی آن را منتشر می کند. چنانچه محتوای آموزشی را شایسته تذکر می دانید، خواهشمند است کد آموزش را به شماره 09120720791  پیامک بفرمایید.
لینک کوتاه آموزش:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسطباشگاه فوتبال المپیک در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر این صورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    نظرتان را بیان کنید